Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
GOOILAND
Geschiedenis van Gooiland van 900 tot 2007
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


http://gooiland.vijftigplusser.nl/?page=article&warticle_id=44460



Mijn Profiel

gooilander
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen




Fotoboeken


FAMILIE (2)
_
FAMILIE (1)
_

ERFGOOIERS (89)
_
FAMILIE (1)
_






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

David Hughes
20 oktober 2017 07:22
_
Heb je dringende leningen nodig om je financiële problemen op te lossen? Indien geïnteresseerd; neem dan contact met ons op via; E-mail: Paydayloans@li ve.com Telefoon: (512) 850-4970

Lieneke Opmeer
08 juni 2017 10:00
_
Deze pagina kwam tegen toen ik op zoek was naar de familie Majoor en met name Machiel Janszoon Majoor uit Laren. Hij is mijn overgrootvader, zijn dochter Engelina is mijn oma. Ik ben ook vernoemd naar haar. Verder ben ik heel erg benieuwd of er meer informatie over mijn overgrootvader bekend is. lienekeopmeer@ hotmail.com

Hans Klinkenberg
25 maart 2016 20:58
_
Joaox@live.nl




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Josta48 om 09:08
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door fiederelsje om 09:07
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door Anneke123 om 09:07
_
Anneke123 Online

Door Loezie om 09:06
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Loezie om 09:05
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door fiederelsje om 09:03
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door JanJense om 09:03
_
Nieuwe Foto van de dag geplaatst

Door S.postma om 09:02
_
Nieuwe Reactie geplaatst





_

Andere artikelen



WANDELING DOOR VESTING NAARDEN


PLATTEGROND VAN DE BINNENSTAD EN VESTING NAARDEN

Omstreeks 1350 is het huidige stadje Naarden gesticht. Van die tijd lag het stadje ten noorden van het landgoed Oud Naarden. Het was een grensves­ting van het Graafschap Holland. Bij een inval vanuit het Bisdom Utrecht werd het totaal verwoest en daarna verzwolgen door de Zuiderzee. De Graaf
van Holland liet het herbouwen op een hoger gelegen plek. Bovendien kwam de Vesting te liggen tussen de Zuiderzee en het Naardermeer en sloot de toegangsweg naar Amsterdam af. Vanaf die tijd tot mei 1940 was de functie van grensvesting het belangrijkste bestaansrecht Naarden.

Anders dan de kern van andere middeleeuwse stadjes is het stratenpatroon van het binnenstadje van Naarden volgens plan uitgevoerd. In het midden bouwde men de huidige Grote Kerk. Er omheen een ovaalvormige bebouwing van ongeveer 600 X 300 meter, omsloten door een hoge stadsmuur met torens en
een gracht. Later verving men de muren door wallen. Wanneer men op het kruispunt staat van de Marktstraat en de Turfpoortstraat kan men zowel de lengte als de breedte van het stadje zien.


1. Bussummerstraat
De Grote- of Sint Vituskerk, gebouwd als Katholieke kerk in de jaren 1380 - 1440. Sinds de Hervorming een Hervormde kerk. In het houten gewelf zijn taferelen geschilderd. Tegenover elkaar steeds een afbeelding uit het Oude- en het Nieuwe Testament. Sinds de twintiger jaren wordt hier in de Goede Week de Mattheus Passion van Bach uitgevoerd.

2. Marktstraat
Het Stadhuis in 1601 in Hollandse Renaissance stijl gebouwd. Tegenwoordig in trek bij huwelijkssluitingen. Er is een mooie trouwzaal, een grote hal met daarboven de Burgerzaal en een zolder. Het plafond wordt gedragen door zware eiken balken, die volgens de overlevering afkomstig zijn van het verdwenen Gooiers Bos. In de zijgevel is uiterst rechts een afwijkend raam. De boogvorm hiervan diende voor een kooi, waarin gestraften ten toon werden gesteld. In een van de kamers is nog te zien hoe de beul zijn brandmerk op de houten betimmering uit probeerde.
Links naast het stadhuis staat een nagebouwde stadspomp. Dertig van dit soort pompen stonden tot 1919 verspreid in de straten. Het grondwater was op verschillende plaatsen vervuild door de vele beerputten, zodat in 1904 waterleiding werd aangelegd.

3. Kruispunt Marktstraat - Gansoordstraat - Turfpoortstraat
Van hieruit kan men aan vier zijden de vestingwallen zien. Van Oostwal tot Westwal
bedraagt de lengte circa 600 meter en de Markstraat vormt de breedte van circa 300 meter.
Opvallend is het verschil in bestrating. De Gansoordstraat heeft nog de oorspronkelijke bestrating. In het midden kasseien uit de Ardennen, bedoeld als rijweg. Links en rechts daarvan veldkeitjes als parkeerstrook. De gele steentjes vormden het looppad. De stoepen behoorden bij de huizen en waren vaak afgezet met een hekwerk.
Vanaf 1939 begon men de kinderhoofdjes te vervangen door klinkers, zoals in de Markstraat. Door de oorlog kwam men niet toe aan de vernieuwing van enkele straten. Jaren later besloot men
deze straten in de oorspronkelijke toestand te houden. Alleen de Turfpoortstraat werd voorzien van een zwaarder type kassei.

4. Turfpoortstraat 27
Het Spaanse Huis dankt zijn naam aan de uitmoording van Naarden door de Spanjaarden in 1572. Na de overgave van de Vesting werden de mannen van Naarden in dit voormalige raadhuis samengedre¬ven en door de Spanjaarden vermoord. Op de gevelsteen is afgebeeld hoe dit gebeurde. Daarna werd de stad in brand gestoken en de vestingmuren geslecht.


Verschillende 17e eeuwse schrijvers, waaronder P.C. Hoofd de baljuw van het Gooi, hebben deze wandaad beschreven.

5. Peperstraat - Westwalstraat
Bastion Promers is een van de zes bastions van Naarden, die de vesting vanuit de lucht een stervormig uiterlijk geven. De bastions hebben zichontwikkeld uit de uitspringende kasteeltorens. Deze waren bedoeld ter voorkoming van dode hoeken langs een rechte muur.

Nadat de Spanjaarden
Naarden verlaten hadden werden nieuwe vestingwerken gebouwd. Men herbouwde niet de hoge muren die alleen bestand waren tegen tegen pijl en boog en stenenwerpers. Nu kwam er achter de gracht een omwalling waar met de nieuwe kanonnen geen bres ingeschoten kon worden.
In het rampjaar van 1672 viel het Franse leger van Lodewijk de Veertiende Holland binnen. Op weg naar Amsterdam namen ze Naarden in, maar konden niet verder door de Waterlinie. Hieruit bleek dat Naarden als grensvesting verªkeerd lag, in plaats van achter lag het voor de Waterlinie. Met grote moeiªte kon Naarden later door stadhouder Willem de Derde heroverd worden.

6. Wal langs de Westwalstraat
Het eiland (ravelijn) in de gracht tussen de bastions. Na de aftocht van het Franse leger werden de vestingwerken opnieuw aangepast aan de eisen van de tijd. De stad Amsterdam droeg de kosten van de grootschalige aanleg. De bastions werden groter, de binnengracht breder en tussen de bastions kwamen ravelijns.

Deze dienden ter bescherming van de hoofdwal en waren per boot
bereikbaar via een poortje in een bastion.

7. Bastion Turfpoort
Gelegen aan de rechterzijde van het ravelijn. In de bomvrije gebouwen aldaar is het Vestingmuseum gevestigd. In dit museum wordt uitgebreid de geschiedenis van de vesting Naarden belicht.

8. Bedekte Weg, buitenwal en buitengracht
Om de binnengracht loopt de Bedekte Weg, waar men veilig was achter de buitenwal tegen kogels van de
belegeraars. De buitenwal diende om de vestingmuren te beschermen, er omªheen ligt de buitengracht. Rondom de Vesting waren de Verboden Kringen waar geen stenen gebouwen mochten voorkomen. Houtbouw was wel toegestaan in het schootsveld, in oorlogstijd werd dit afgebroken. Pas na 1930 mochten er woonwijken komen in dat gebied.

9. Adriaan Dortman Plein
De Promerskazerne werd gebouwd na de Frans-Duitse oorlog


van 1870. Hetgeschut en de granaten waren nog doeltreffender geworden. Men vreesde voor een Duitse inval. In de hele Waterlinie werden omstreeks 1875 nieuwe forten gebouwd. Ook de vesting Naarden kreeg bomvrije gebouwen en kazernes.

10. Ruisdaelplein
De zeventiende eeuwse Utrechtse Poort werd in 1877 vervangen door de
huidige. In de gevel zijn de portretten aangebracht van koning Willem III
en zijn gemalin Sophie. Tot 1915 was dit de enige toegang vanaf de Amersfoortse straatweg. Al het verkeer van en naar Amsterdam moest door deze
poort. Zelfs de Gooise Stoomtram reed hierdoor en liet een zwarte roetstreep achter op het gewelf. De legerleiding liet naast de poort een nieuwe weg naar de vesting aanleggen en sloopte de Amsterdamse Poort, de toegang richting Amsterdam.

11. Oostwalstraat
De Gele Loods is een van de vele houten schuren die in gebruik waren bij het garnizoen. Tijdens de Duitse bezetting heeft Mussert hier de Gooise NSB-ers toegesproken. Kort daarna gebruikte de Wehrmacht het als paardenstal.

12.Hoek Pijlstraat / Gansoordstraat
Zeventiende eeuwse stadsboerderij, met een breedte van 10 en een oorspronkelijke lengte van 36 meter. De grote deuren dienden om de hooiwagens naar binnen te rijden. Vijftig voer hooi was nodig voor stalperiode. Van mei tot oktober graasde het vee op de Naarder Meent. In de Vesting lagen vroeger
circa twintig kleine tot middelgrote boerderijen. Tijdens de verschillende
langdurige belegerin¬gen vormden die de voedselvoorraad. Het laatste beleg
duurde van 17 november 1813 tot 12 mei 1814.

13. Jan Massenstraat.
Hier staan enkele van de oudste huizen van Naarden. Tot omstreeks 1960 werden in de Vesting oude huizen meestal gesloopt en vervangen door rijtjeswoningen. Op de vele krotten stond een groot bord met ONBEWOONBAAR VERKLAARD. In de volksmond zei men ONVERKLAARBAAR BEWOOND, want ze waren bewoond.
Tegenwoordig restaureert men zelfs de ergste bouwvallen, en de prijs van de
huizen is nog nooit zo hoog geweest als thans.

14. Weeshuiskazene .
De voormalige Weeshuiskazerne is geheel gerestaureerd. Tot de Hervorming
was dit een zusterklooster. Na de moordpartij door de Spanjaarden waren er
veel wezen en werd het een Weeshuis. Het Franse leger van Napoleon maakte
er een kazerne van, dat is het gebleven tot de tachtiger jaren.

15. Kloosterstraat
Het Comenius Mausoleum en Comenius Museum.
Het mausoleum is gevestigd in het koor van de middeleeuwse kloosterkerk en het museum ligt daarnaast. Jan Amos Comenius (1592 - 1670) was een Tsjechische humanist, filosoof en pedagoog. Als vluchteling vestigde hij zich in Amsterdam. Waarschijnlijk overleed hij vlak buiten de Vesting op het landgoed van de Waalse dominee. Hij werd begraven in de toenmalige Waalse kerk. In de dertiger jaren heeft
men zijn gebeente opgegraven en in een praalgraf bijgezet. Voor de Tsjechen
is hij een beroemde nationale figuur. Busladingen met Tsjechen komen jaarlijks naar zijn graf. Vooral na de val van het IJzeren Gordijn maakten velen gebruik van zo'n uitstapje naar het Westen.

16.
Bastion Katten was ruim 10 jaar geleden nog militair terrein en dus
verboden voor burgers. Vanaf dit bastion is er uitzicht op de Zoute Gracht
en het buitendijks gebied. Voordat de Afsluitdijk werd gebouwd kwam de
Zuiderzee bij hoog water in de winter tot aan dit bastion. Vanwege het
brakke water bevroor de Zouten Gracht later dan de binnendijkse grachten.

17. Oude Haven
De Zeebrug is een waterpoort die tot einde zeventiende eeuw in verbinding
stond met de buitenhaven aan de Zuiderzee. De zeehaven werd op bevel van de
militaire autoriteiten gedempt, omdat de vesting vanuit de zee in de rug
aangevallen kon worden. Handel en visserij waren de dupe. Sindsdien geeft
de waterpoort toegang tot het Fort Ronduit dat aan de kust ligt.
Bij de springvloed in 1916 waren de militairen vergeten de afsluitbalken in
de opening te plaatsen, met het gevolg dat een deel van de vesting onder
water kwam te staan.

18. De Sluis met brug
Gelegen tussen de binnen en de buiten haven. De binnenhaven
staat in verbinding met het gebied achter de winterdijk. Van hieruit loopt
de Muidertrekvaart naar de Hakkelaars Brug en vandaar als
Naardertrekvaart naar Amsterdam. Langs de vaart lag het jaagpad met de naam Zandpad.

19. Kooltjesbuurt
Het Groot Arsenaal was bestemd voor de stalling van kanonnen. Het is gebouwd met geld afkomstig van de door Piet Hein veroverde zilvervloot. Nu is het in gebruik bij Jan des Bouvrie.

20.
Bastion Oud Molen met een grote bomvrije kazerne ligt achter het Arseªnaal. Vanaf de punt van het bastion loopt de Westbeer door de gracht en sluit aan op de Westdijk
.Deze stenen dam scheidt het binnenwater van het buitenwater.

21.De Amsterdamse Poort.
Was de toegang tot de weg naar Amsterdam is in 1915
afgebroken. Tot 1930, tot de aanleg van Rijksweg 1, moest het snelverkeer
samen met de Gooise Stoomtram zich door de Vesting persen.

22. Hoek Nieuwe Haven.
De Turfloods werd gebruikt voor opslag van turf, die via de haven werd aanªgevoerd. Thans is hier een restaurant.

23. Cattenhagestraat
Het Burgerweeshuis is thans het stadsarchief van Naarden. Ooit behoorde het
aan de rijke familie die eigenaar was van de Hambuger Post. . Vanaf de 17e
tot begin 19e eeuw onderhield hun postkoets de verbinding tussen Hamburg en
Naarden. Reizigers en goederen met bestemming Amsterdam maakten hier gebruik van. In Naarden werd overgestapt op de trekschuit.

24. Pastoorstraat
In de gevel zijn drie ronde gietijzeren kogels gemetseld. Bij verschillende
andere huizen en de Grote Kerk is dat ook het geval. Van 17 november 1813
tot 12 mei 1814 was het Franse garnizoen van Naarden door het Nederlandse
leger ingesloten. Tijdens het beleg werden honderden ijzeren kogels de vesting ingeschoten, maar de Franse commandant weigerde zich over te geven.
Hij geloofde niet dat Napoleon verslagen was, totdat een Franse gezant hem
uit de droom hielp.

25.
De Kapschuur
behoorde vroeger tot de stadsboerderij, die met de voorªzijde aan de Sint Annastraat lag. Het laatste boerenbedrijf in de Vesting dat in 1967 stopte, stond op het perceel Bussummerstraat nrs. 27 t/m 31. Na
de afbraak kwam hier een rij huizen.


-------------------------------
F.J.J. de Gooijer



Artikel links



Geplaatst op 24 maart 2016 14:50 en 3063 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Ofsen  
20 aug 2013 12:32
verzwolgen door de Zuiderzee. net als Spakenburg. we zijn nog nooit in Naarden geweest, wel in Muiden, muiderslot. wat een mooi verhaal uit de oudheid.

Gooilander  
20 aug 2013 12:41
Dag Rene,

Jaren geleden maakte ik deze wandeling t.b.v. kennissen. Natuurlijk vertelde ik onderweg uitgebreid over hetgeen er te zien was. De verkortte weergave had ik op papier gezet.

groet
Frans
_