Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
GOOILAND
Geschiedenis van Gooiland van 900 tot 2007
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


http://gooiland.vijftigplusser.nl/?page=article&warticle_id=44460



Mijn Profiel

gooilander
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen




Fotoboeken


FAMILIE (2)
_
FAMILIE (1)
_

ERFGOOIERS (89)
_
FAMILIE (1)
_






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

David Hughes
20 oktober 2017 07:22
_
Heb je dringende leningen nodig om je financiële problemen op te lossen? Indien geïnteresseerd; neem dan contact met ons op via; E-mail: Paydayloans@li ve.com Telefoon: (512) 850-4970

Lieneke Opmeer
08 juni 2017 10:00
_
Deze pagina kwam tegen toen ik op zoek was naar de familie Majoor en met name Machiel Janszoon Majoor uit Laren. Hij is mijn overgrootvader, zijn dochter Engelina is mijn oma. Ik ben ook vernoemd naar haar. Verder ben ik heel erg benieuwd of er meer informatie over mijn overgrootvader bekend is. lienekeopmeer@ hotmail.com

Hans Klinkenberg
25 maart 2016 20:58
_
Joaox@live.nl




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Shyne om 06:53
_
Nieuwe Club forum reactie geplaatst

Door joop3232 om 06:48
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door Keesvi om 06:47
_
Keesvi Online

Door Rosalina42 om 06:38
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door joop3232 om 06:38
_
Joop3232 Online

Door Rosalina42 om 06:38
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Rosalina42 om 06:37
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Rosalina42 om 06:36
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst





_

Andere artikelen



STANDSVERSCHIL BIJ DE SPOORWEGEN


Damescoupe voor vrouwen

DAMES 1e & VROUWEN 3e KLASSE


Tijdens de bezetting, waren de verkeer- en transportmiddelen verminderd. Veel buslijnen waren opgeheven. Autoverkeer was er weinig, want een benzinetoewijzing werd alleen verstrekt aan belangrijke beroepsgroepen. De weinige autobussen hadden een aanhangwagentje met een gasgenerator. Men was dus vooral afhankelijk geworden van de spoorwegen, de treinen waren overvol.
In 1941 wilde mijn moeder met haar twee jongste zoontjes vanaf het station Naarden-Bussum met de trein naar Amersfoort reizen. Mijn moeder rende, met mijn broer Nico van 11 jaar en mijn persoontje van 8 jaar, over het perron langs de hele trein. Alle deuren stonden open, maar iedere aparte coupé was propvol. Eindelijk stonden we voor een half lege coupé. Mijn moeder schoof eerst mij naar binnen, maar dat was van korte duur. De ‘dames’ in de coupé keken zuur en weigerden mijn broer Nico van 11 jaar binnen te laten. Het bleek een derde klas ‘vrouwencoupé ’ te zijn, waar wij wilden instappen. Alleen jongentjes van 0 t/m 10 jaar mochten daarbinnen. Het eind van het liedje: mijn 50-jarige moeder moest weer met haar zoontjes langs de trein rennen.


In de twintiger jaren had mijn moeder (Marie Post) ooit samen met een enge vent in zo’n aparte coupé gezeten. Tijdens de reis had zij de vent met haar paraplu van het lijf moeten houden. Het was namelijk niet mogelijk om een dergelijke ouderwetse coupé te verlaten. De houten banken liepen over de volle breedte van deur tot deur.

In 'De eeuw van mijn vader' (Geert Mak) verdraait Mak bewust het bestaansrecht van de DAMEScoupe. Op blz. 43 staat:
"er waren zelfs speciale damescoepes, die het de betere stand mogelijk maakte om te reizen zonder in aanraking te komen met welke vulgariteit dan ook".
Zoals op bijgaande foto te zien is, bestond ook de 'Vrouwencoupe III klas'. Als de trein reed kon niemand ontsnappen uit de afgeslotren coupe. Het ging om de veiligheid en niet om de luxe.

------------------------------
Afbeeldingen:

1.Derdeklas rijtuig van de spoorwegen. Tot na de Tweede Wereldoorlog heeft dit houten rijtuig dienst gedaan. Het bevatte 8 compartimenten, waarvan één uitsluitend voor vrouwen was bestemd.
2. Zittend: Marie Post als jonge vrouw - begin 20e eeuw.
(jeugdfoto van mijn moeder)

F.J.J. de Gooijer

http://gooijer.nl.jouwpagina.nl




Zittend: Marie Post als jonge vrouw - begin 20e eeuw.


Trein met aparte coupe




Geplaatst op 26 september 2016 19:05 en 3457 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Benneke  
04 okt 2007 16:51
Weer een mooi verhaal Frans. Niet alleen bij de spoorwegen was er stands verschil. Bij veel overheidsdiensten bleek dit het geval te zijn. Een uitnodiging voor een marinefeest werd als volgt geadreseerd: De officieren met hun dames, de onderofficieren met hun echtgenoten en de manschappen met hun vrouwen.
Zo ging dat in de goeie ouwe tijd.

Benneke

Redone  
04 okt 2007 17:19
Hoi Frans, wat een mooie foto van je moeder, kun je trots op zijn, blij dat je me er op attendeerde.
Hartelijke groeten Ria
_





_
Wampie.1  
25 okt 2007 19:52
Hallo Frans, wat een prachtige weblog heb jij! Veel geschiedenis met uitgebreide informatie, heerlijk. Prachtige foto van jouw moeder, een statige vrouw!
Lieve groet Wampie

Willem.J.1  
01 aug 2010 21:18
Wat een leuk artikel is dit....en mooi die foto's erbij!
Op het CS werkte ik ooit in de wachtkamer 1e klasse.
Wonderlijk eigenlijk dat er tot op de dag van vandaag nog altijd een tweede en eerste klas bestaat.
_





_
Gooilander  
01 aug 2010 23:53
Dag Willem,

Ik zou graag een foto van een bordje "Ie Klas DAMESCOUPE" hebben.

groet
Frans

Ofsen  
03 sep 2013 13:05
de dames keken zuur. ook toen al mensen die niet het respect hadden om een moeder met kind toch toe te laten. snobs! helemaal eigenlijk nog niet zo gek, zeker in deze tijd, damescoupé's. mooie die zwart wit foto's.
_





_
Gast  26 sep 2016 21:34
Frans, wat een inzet al je weblog's. Hoop dat ze altijd beschikbaar blijven. Ook als je niet meer in staat blijkt te zijn, deze nog in de Naardenezen groep te laten zien. Hopelijk komt er eindelijk eens een Historische Kring Naarden. Ze zijn er nog steeds mee bezig is mij verteld. Maar als dit te lang gaat duurt (te veel schijven) vraag ik de Historische Kring Bussum om de historie van Naarden mee te nemen. Dan maar een historische kring Naarden- Bussum. Jan Weerdenburg.