DE KLOMP OP DE KROMME DISSEL
De dissel was de boom, die diende voor de besturing van de ouderwetse vierwielige boerenwagen. Hij werd bevestigd midden aan het draaistel van de voorwielen. De lange dissel was een rechte boom, die zo ver naar voren stak, dat de paarden aan weerskanten konden worden ingespannen. Die zorgden dan bij zijdelingse bewegingen voor het meezwenken van de wagen.
De kromme dissel was veel korter. Hij boog na ongeveer een halve meter opwaarts terug in de richting van de voorman . Gezeten op de zittekist kon deze zijn voeten op een ijzeren steun – soort reusachtige kram – in de holte van de disselboom zetten en aldus met zijn benen de wagen sturen. Op slecht onderhouden wegen en vooral op het bouwland met zijn oneffen oppervlak was heel wat kracht en vakmanschap vereist om het gerij in het goede spoor te houden.
Uit: BOERENWAGEN – Landleven – door Toon de Joode ( blz. 104 en 105)
-------------------------------------------------
ONTWERP – TARIEF
Boerenwagen met toebehoren bestaande uit burrie houten achterkrat
, ponderbomen, lemoen, dissel en zwingen. f 180.- / f 210.-
Boerenwagen (gebeeldhouwd) f 195 .- / f 225.-
Onderdelen;
Voorwielen per paar 2 ¼ d. velgen f 26.- / f 32.-
Voorwielen per paar 4 d. velgen f 34.- / f 40.-
Achterwielen per paar 2 ¼ d. velgen f 32.- / f 38.-
Achterwielen per paar 4 d. velgen f 40.- / f 8.-
Voorvelgen per stuk 2 ¼ d. f 1.- / f 1,40
Voorvelgen per stuk 4 d. f 1,80 / f 2,50
Achtervelgen per stuk 2 ¼ d. f 1.- / f 1,40
Achtervelgen per stuk 4 d. f 1,80 / f 2,50
Uit: BOERENWAGEN – Landleven – door Toon de Joode ( blz. 104 en 105)