Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
GOOILAND
Geschiedenis van Gooiland van 900 tot 2007
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


http://gooiland.vijftigplusser.nl/?page=article&warticle_id=44460



Mijn Profiel

gooilander
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen




Fotoboeken


FAMILIE (2)
_
ERFGOOIERS (89)
_

FAMILIE (1)
_
FAMILIE (1)
_






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

David Hughes
20 oktober 2017 07:22
_
Heb je dringende leningen nodig om je financiële problemen op te lossen? Indien geïnteresseerd; neem dan contact met ons op via; E-mail: Paydayloans@li ve.com Telefoon: (512) 850-4970

Lieneke Opmeer
08 juni 2017 10:00
_
Deze pagina kwam tegen toen ik op zoek was naar de familie Majoor en met name Machiel Janszoon Majoor uit Laren. Hij is mijn overgrootvader, zijn dochter Engelina is mijn oma. Ik ben ook vernoemd naar haar. Verder ben ik heel erg benieuwd of er meer informatie over mijn overgrootvader bekend is. lienekeopmeer@ hotmail.com

Hans Klinkenberg
25 maart 2016 20:58
_
Joaox@live.nl




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Karin1963 om 13:02
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Bette om 12:55
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door KEMPENAAR om 12:55
_
KEMPENAAR Online

Door Ankyy om 12:54
_
Ankyy Online

Door Anneke123 om 12:54
_
Anneke123 Online

Door Korenwolf49 om 12:53
_
Korenwolf49 Online

Door Bette om 12:53
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door l.rozewater om 12:53
_
L.rozewater Online





_

Andere artikelen



TREINCOUPÉ VOOR DAMES Ie KLAS EN VROUWEN IIIe KLAS


COUPE VOOR VROUWEN III KLAS.


In 1941, tijdens de bezetting, waren de verkeer- en transportmiddelen verminderd. Veel buslijnen waren opgeheven. Autoverkeer was er weinig, want een benzinetoewijzing werd alleen verstrekt aan belangrijke beroepsgroepen. De weinige autobussen hadden een aanhangwagentje met een gasgenerator. Men was dus vooral afhankelijk geworden van de spoorwegen, de treinen waren overvol.

In dat jaar wilde mijn moeder met haar twee jongste zoontjes vanaf het station Naarden-Bussum met de trein naar Amersfoort reizen. Mijn moeder rende, met mijn broer Nico van 11 jaar en mijn persoontje van 8 jaar, over het perron langs de hele trein. Alle deuren stonden open, maar iedere aparte coupé was propvol. Eindelijk stonden we voor een half lege coupé. Mijn moeder schoof eerst mij naar binnen, maar dat was van korte duur. De ‘dames’ in de coupé keken zuur en weigerden mijn broer Nico van 11 jaar binnen te laten. Het bleek een derde klas ‘vrouwencoupé ’ te zijn, waar wij wilden instappen. Alleen jongentjes van 0 t/m 10 jaar mochten daarbinnen. Het eind van het liedje: mijn 50-jarige moeder moest weer met haar zoontjes langs de trein rennen.


In de twintiger jaren had mijn moeder ooit samen met een enge vent in zo’n aparte coupé gezeten. Tijdens de reis had zij de vent met haar paraplu van het lijf moeten houden. Het was namelijk niet mogelijk om een dergelijke ouderwetse coupé te verlaten De houten banken liepen over de volle breedte van deur tot deur.
--------------------------------------------

Opmerking:
In 'de eeuw van mijn vader' (Geert Mak) verdraait de schrijver bewust de bestaansreden van de DAMES coupe. Op blz. 43: - "er waren zelfs speciale damescoups - die het de betere stand mogelijk maakte om te reizen zonder in aanraking te komen met welke vulgariteit dan ook". Zoals ik schreef was er ook een aparte 'Vrouwencoupe III klas'. Als de trein reed kon niemand ontsnappen uit de afgesloten coupe. Het ging om de veiligheid en niet om de luxe. ______________________________________
F.J.J. de Gooijer




Trein met aparte coupe


Deur van treincoupe 3e klas ten behoeve van vrouwen.


Frans de Gooijer 8 jaar en zijn broer Nico 11 jaar. Een elfjarige jongen mocht niet met zijn moeder in een 3e klas coupe voor vrouwen.


Artikel links



Geplaatst op 14 februari 2017 16:54 en 3299 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Gooilander  
12 dec 2012 13:57
Beste lezer,

Geert Mak manipuleert bewust. Hij lijkt daarbij op de Prof. Stapel, die ook gegevens doelbewust naar zijn hand zette. Natuurlijk weet Geert Maks wel beter, maar dat kwam hem niet goed uit.

Jammer toch. Waarom steeds de geschiedenis vervalsen. De TV serie DE GOUDEN eeuw gaat ook die kant uit. De enige Nederlandse GOUDEN HALVE EEUW begon in 1960.

hartelijke groet
Frans

Benneke  
12 dec 2012 15:22
Hoi Frans, In die tijd had je inderdaad drie klassen in de trein. Zelfs op de stations had je wachtkamers eerste klasse, tweede klasse en derde klassen en aparte wachtkamers voor vrouwen. Op het station Haarlem bestaan die wachtkamers nog, althans de opschriften, in mooie tegelplateaus. In de aankleding was ook wel verschil. Derde klasse waren eenvoudige houten banken en de eerste klasse was netjes met leer of stof bekleed.
Het werkvolk reisde altijd derde klasse en de betere stand of wat daarvoor doorging in de tweede of eerste klasse.
Naar mijn mening heeft Mak het niet verlkeerd geschreven.

Een groet van Benneke
_





_
Gooilander  
12 dec 2012 17:27
Hallo Ben,

Uiteraard kan Geert Mak geen kritiek verdragen. Hopelijk heb je goed gelezen wat ik bedoelde: Die 1e klas damescoupe was er niet omdat deze dames niet met het mindere volk wilde omgaan. (de suggestie van Geert Mak) De dames en/of vrouwencoupes waren er voor de veiligheid van de dames en vrouwen in het algemeen. De huidige generatie heeft nooit zo'n oude coupe gezien. Links en rechts waren er deuren om in en uit de stappen. Er was geen verbinding met andere coupe's . Je zat als een rat in de val. Als voorbeeld schreef ik over mijn moeder, die in haar jeugd in een algemene coupe zat en daar een kerel met een paraplu op afstand moest houden.

Mak doet het alleen voorkomen alsof het om LUXE ging.

Jammer dat mijn verhaaltje zo onduidelijk was.

vriendelijke groet
Frans

Ofsen  
12 dec 2012 21:36
doet me aan 1970 denken. alles op de bon. heb wat bonnen moeten halen om mijn gewone werk te kunnen doen. kreeg gelukkig genoeg want ik reed reed gemiddeld 40 duizend kilometer per jaar. 1941 was natuurlijk een vreselijke tijd. ongelooflijk die indeling in de trein van toen. foto 2 schitterend.
_





_
Gooilander  
13 dec 2012 12:13
Hallo Rene,

Je bedoelde dat de benzine en diesel op de bon was. De oliecrisis, die veroorzaakt was door de wapenleverantie aan Israel. P v/d A minister, die zuipschuit, had Nederlandse wapens per vliegtuig aangevoerd. Zogenaamd zonder Den Uijl daarbij te hebben ingelicht.
In West Duitsland lagen enorme wapenvoorraden van de USA, die dan ook verzonden zijn. Het is logisch dat die wapenzending uit Nederland alleen was bedoelt om Vredeling een wit voetje te laten halen. Het leidde tot zware economische gevolgen in Nederland. ( 1973)

Toen dat plaats vond was het gewone volk niet op de hoogte van de oorzaak. De NCRV kwam met het liedje Kiele, kiele Koeweit ....

groeten
Frans

Ofsen  
13 dec 2012 13:19
was het nou 1970 of 1973 Frans. het is al zo lang geleden.
_





_
Willem.J.1  
13 dec 2012 22:01
Met recht, andere tijden..

Gooilander  
14 dec 2012 14:41
Andere tijden? Nog steeds volle treinen.
( er is nog steeds een eerste klas)

groet
Frans
_