Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
GOOILAND
Geschiedenis van Gooiland van 900 tot 2007
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


http://gooiland.vijftigplusser.nl/?page=article&warticle_id=44460



Mijn Profiel

gooilander
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen




Fotoboeken


FAMILIE (1)
_
ERFGOOIERS (89)
_

FAMILIE (1)
_
FAMILIE (2)
_






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

Macpherson
03 augustus 2020 21:27
_
Hallo allemaal, ik ben zo blij dat ik een rente van 2% heb gekregen van een geldschieter die me heeft geholpen met mijn lening. Het was ongelofelijk hoe ik een lening van $ 65.000,00 kreeg. Ik probeerde verschillende leendiensten, maar ik kon geen lening krijgen van die diensten. sommigen van hen zullen me vragen om veel documenten in te vullen en uiteindelijk zal het niet goed aflopen. Maar ik ben blij na een ontmoeting met de Beverly Loans Company in de Verenigde Staten, dat ik mijn lening van 65.000 dollar kon krijgen. Nu groeit mijn bedrijf snel, alles is op de goede weg en ik wil jullie dit allemaal vandaag laten weten omdat ze snel en 100% betrouwbaar zijn. Nu betaal ik de lening terug die ik van het bedrijf heb gekregen (leningen van Beverly). Neem contact met hen op als u vandaag een lening nodig heeft, via e-mail: {beverlyloans24@gmail.com} of whatsapp op: +19378211446 voor meer informatie. Met vriendelijke groet.

Rex Chiang
02 augustus 2020 13:12
_
Hoe ik geld kreeg om mijn bedrijf te starten Goedendag iedereen, mijn naam is Rex Chiang, uit Nederland. Dank aan Beverly Loans Company gevestigd in de Verenigde Staten voor het helpen van mij met een lening van 85.000 USD. Na zoveel twijfels kreeg ik eindelijk mijn lening van dit betrouwbare bedrijf. U kunt contact met hen opnemen om een betrouwbare lening te krijgen via e-mail: (beverlyloans24@gmail.com), Whatsapp: (+19378211446) Je zult er nooit spijt van krijgen. Met vriendelijke groet.

Robert Finance
29 juli 2020 13:27
_
Heeft u een lening nodig om uw rekeningen af te betalen? Of voor uw bedrijf zo ja Stuur ons een e-mail robertfinancia lloans@gmail.com vul deze informatie vervolgens in registreer uw naam in onze databank. Ook WhatsApp:+14086140680 (1) Uw naam: (2) Bedrag nodig als lening: (3) Telefoonnummer: (4) Duur: 5. Geslacht: (6) Land




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door mobygrape om 02:14
_
Mobygrape Online

Door Keesvi om 02:07
_
Keesvi Online

Door laszlo om 01:12
_
Laszlo Online

Door fransesien om 00:35
_
Fransesien Online

Door Annemarie. om 00:24
_
Annemarie. Online

Door elvira om 00:24
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door elvira om 00:24
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Briesje om 00:23
_
Briesje Online





_

Andere artikelen



WANDELING DOOR VESTING NAARDEN.


De Grote Kerk van Naarden voor de restauratie. De 19e eeuwse aanbouw is verwijderd.

Omstreeks 1350 is het huidige binnenstadje van Naarden gesticht.

Voor die tijd lag het stadje ten noorden van het landgoed Oud Naarden. Het was een grensvesting van het Graafschap Holland. Bij een inval vanuit het Bisdom Utrecht werd het totaal verwoest en daarna verzwolgen door de Zuiderzee.

De Graaf van Holland liet het herbouwen op een hoger gelegen plek. Bovendien kwam de Vesting te liggen tussen de Zuiderzee en het Naardermeer en sloot de toegangsweg naar Amsterdam af. Vanaf die tijd tot mei 1940 was de functie van grensvesting het belangrijkste bestaansrecht Naarden.

Anders dan de kern van andere middeleeuwse stadjes is het stratenpatroon van het binnenstadje van Naarden volgens plan uitgevoerd.

In het midden bouwde men de huidige Grote Kerk. Er omheen een ovaalvormige bebouwing van ongeveer 600 X 300 meter, omsloten door een hoge stadsmuur met torens en een gracht. Later verving men de muren door wallen. Wanneer men op het kruispunt staat van de Marktstraat en de Turfpoortstraat kan men zowel de lengte als de breedte van het stadje zien.


1. Bussummerstraat

De Grote- of Sint Vituskerk, gebouwd als Katholieke kerk in de jaren 1380 - 1440. Sinds de Hervorming een Hervormde kerk. In het houten gewelf zijn taferelen geschilderd. Tegenover elkaar steeds een afbeelding uit het Oude- en het Nieuwe Testament. Sinds de twintiger jaren wordt hier in de Goede Week de Mattheus Passion van Bach uitgevoerd.

2. Marktstraat

Het Stadhuis in 1601 in Hollandse Renaissance stijl gebouwd. Tegenwoordig in trek bij huwelijkssluitingen. Er is een mooie trouwzaal, een grote hal met daarboven de Burgerzaal en een zolder. Het plafond wordt gedragen door zware eiken balken, die volgens de overlevering afkomstig zijn van het verdwenen Gooiers Bos.

In de zijgevel is uiterst rechts een afwijkend raam. De boogvorm hiervan diende voor een kooi, waarin gestraften ten toon werden gesteld. In een van de kamers is nog te zien hoe de beul zijn brandmerk op de houten betimmering uit probeerde.

Links naast het stadhuis staat een nagebouwde stadspomp. Dertig van dit soort pompen stonden tot 1919 verspreid in de straten. Het grondwater was op verschillende plaatsen vervuild door de vele beerputten, zodat in 1904 waterleiding werd aangelegd.

3. Kruispunt Marktstraat - Gansoordstraat – Turfpoortstraat.

Van hieruit kan men aan vier zijden de vestingwallen zien. Van Oostwal tot Westwal bedraagt de lengte circa 600 meter en de Markstraat vormt de breedte van circa 300 meter.

Opvallend is het verschil in bestrating. De Gansoordstraat heeft nog de oorspronkelijke bestrating. In het midden kasseien uit de Ardennen, bedoeld als rijweg. Links en rechts daarvan veldkeitjes als parkeerstrook. De gele steentjes vormden het looppad. De stoepen behoorden bij de huizen en waren vaak afgezet met een hekwerk. Vanaf 1940 begon men de kinderhoofdjes te vervangen door klinkers, zoals in de Markstraat. Door de oorlog kwam men niet toe aan de vernieuwing van enkele straten. Jaren later besloot men deze straten in de oorspronkelijke toestand te houden. Alleen de Turfpoortstraat werd voorzien van een zwaarder type kassei.

4. Turfpoortstraat 27 http://naarden-uitgemoord.blogspot.nl/2008/07/blog-post_4850.html

Het Spaanse Huis dankt zijn naam aan de uitmoording van Naarden door de Spanjaarden in 1572. Na de overgave van de Vesting werden de mannen van Naarden in dit voormalige raadhuis samengedreven en door de Spanjaarden vermoord. Op de gevelsteen is afgebeeld hoe dit gebeurde. http://naarden-uitgemoord.blogspot.nl/2008/07/blog-post_3693.html

Daarna werd de stad in brand gestoken en de vestingmuren geslecht. Verschillende 17e eeuwse schrijvers, waaronder P.C. Hoofd de baljuw van het Gooi, hebben deze wandaad beschreven.

5. Peperstraat - Westwalstraat

Bastion Promers is een van de zes bastions van Naarden, die de vesting vanuit de lucht een stervormig uiterlijk geven. De bastions hebben zich ontwikkeld uit de uitspringende kasteeltorens. Deze waren bedoeld ter voorkoming van dode hoeken langs een rechte muur. Nadat de Spanjaarden Naarden verlaten hadden werden nieuwe vestingwerken gebouwd. Men herbouwde niet de hoge muren die alleen bestand waren tegen tegen pijl en boog en stenenwerpers. Nu kwam er achter de gracht een omwalling waar met de nieuwe kanonnen geen bres ingeschoten kon worden.

In het rampjaar van 1672 viel het Franse leger van Lodewijk de Veertiende Holland binnen. Op weg naar Amsterdam namen ze Naarden in, maar konden niet verder door de Waterlinie. Hieruit bleek dat Naarden als grensvesting verkeerd lag, in plaats van achter lag het voor de Waterlinie. Met grote moeite kon Naarden later door stadhouder Willem de Derde heroverd worden.

6. Wal langs de Westwalstraat

Het eiland (ravelijn) in de gracht tussen de bastions. Na de aftocht van het Franse leger werden de vestingwerken opnieuw aangepast aan de eisen van de tijd. De stad Amsterdam droeg de kosten van de grootschalige aanleg. De bastions werden groter, de binnengracht breder en tussen de bastions kwamen ravelijns. Deze dienden ter bescherming van de hoofdwal en waren per boot bereikbaar via een poortje in een bastion.

7. Vestingmuseum

Bastion Turfpoort ligt aan de rechterzijde van het ravelijn. In de bomvrije gebouwen aldaar is het Vestingmuseum gevestigd. In dit museum wordt uitgebreid de geschiedenis van de vesting Naarden belicht.

8. Bedekte Weg, buitenwal en buitengracht.

Om de binnengracht loopt de Bedekte Weg, waar men veilig was achter de buitenwal tegen kogels van de belegeraars. De buitenwal diende om de vestingmuren te beschermen, er omªheen ligt de buitengracht. Rondom de Vesting waren de Verboden Kringen waar geen stenen gebouwen mochten voorkomen. Houtbouw was wel toegestaan in het schootsveld, in oorlogstijd werd dit afgebroken. Pas na 1930 mochten er woonwijken komen in dat gebied.

9. Adriaan Dortman Plein

De Promerskazerne werd gebouwd na de Frans-Duitse oorlog van 1870. Het geschut en de granaten waren nog doeltreffender geworden. Men vreesde voor een Duitse inval. In de hele Waterlinie werden omstreeks 1875 nieuwe forten gebouwd. Ook de vesting Naarden kreeg bomvrije gebouwen en kazernes.

10. Ruisdaelplein

De zeventiende eeuwse Utrechtse Poort werd in 1877 vervangen door de huidige. In de gevel zijn de portretten aangebracht van koning Willem III en zijn gemalin Sophie. Tot 1915 was dit de enige toegang vanaf de Amersfoortse straatweg. Al het verkeer van en naar Amsterdam moest door deze poort. Zelfs de Gooise Stoomtram reed hierdoor en liet een zwarte roetstreep achter op het gewelf. De legerleiding liet naast de poort een nieuwe weg naar de vesting aanleggen en sloopte de Amsterdamse Poort, de toegang richting Amsterdam.

11. Oostwalstraat

De Gele Loods één van de vele houten loodsen , die in gebruik waren bij het garnizoen. Tijdens de Duitse bezetting heeft Mussert hier de Gooise NSB-ers toegesproken. Kort daarna gebruikte de Wehrmacht het als paardenstal.

12.Hoek Pijlstraat / Gansoordstraat

Zeventiende eeuwse stadsboerderij, met een breedte van 10 en een oorspronkelijke lengte van 36 meter. De grote deuren dienden om de hooiwagens naar binnen te rijden. Vijftig voer hooi was nodig voor stalperiode. Van mei tot oktober graasde het vee op de Naarder Meent.

In de Vesting lagen vroeger circa twintig kleine tot middelgrote boerderijen. Tijdens de verschillende langdurige belegeringen vormden die de voedselvoorraad. Het laatste beleg duurde van 17 november 1813 tot 12 mei 1814.

13. Jan Massenstraat.

Hier staan enkele van de oudste huizen van Naarden. Tot omstreeks 1960 werden in de Vesting oude huizen meestal gesloopt en vervangen door rijtjeswoningen. Op de vele krotten stond een groot bord met ONBEWOONBAAR VERKLAARD. In de volksmond zei men ONVERKLAARBAAR BEWOOND, want ze waren bewoond.

Tegenwoordig restaureert men zelfs de ergste bouwvallen, en de prijs van de huizen is nog nooit zo hoog geweest als thans.

14. Weeshuiskazene .

De voormalige Weeshuiskazerne is geheel gerestaureerd. Tot de Hervorming was dit een zusterklooster. Na de moordpartij door de Spanjaarden waren er veel wezen en werd het een Weeshuis. Het Franse leger van Napoleon maakte er een kazerne van, dat is het gebleven tot de tachtiger jaren.

15. Kloosterstraat

Het Comenius Mausoleum en Comenius Museum.

Het mausoleum is gevestigd in het koor van de middeleeuwse kloosterkerk en het museum ligt daarnaast. Jan Amos Comenius (1592 - 1670) was een Tsjechische humanist, filosoof en pedagoog. Als vluchteling vestigde hij zich in Amsterdam. Waarschijnlijk overleed hij vlak buiten de Vesting op het landgoed van de Waalse dominee. Hij werd begraven in de toenmalige Waalse kerk. In de dertiger jaren heeft men zijn gebeente opgegraven en in een praalgraf bijgezet.

Voor de Tsjechen is hij een beroemde nationale figuur. Busladingen met Tsjechen komen jaarlijks naar zijn graf. Vooral na de val van het IJzeren Gordijn maakten velen gebruik van zo'n uitstapje naar het Westen.

16. Buitendijks bastion

Bastion Katten was ruim 10 jaar geleden nog militair terrein en dus verboden voor burgers. Vanaf dit bastion is er uitzicht op de Zoute Gracht en het buitendijks gebied. Voordat de Afsluitdijk werd gebouwd kwam de Zuiderzee bij hoog water in de winter tot aan dit bastion. Vanwege het brakke water bevroor de Zouten Gracht later dan de binnendijkse grachten.

17. Oude Haven

De Zeebrug is een waterpoort die tot einde zeventiende eeuw in verbinding stond met de buitenhaven aan de Zuiderzee. De zeehaven werd op bevel van de militaire autoriteiten gedempt, omdat de vesting vanuit de zee in de rug aangevallen kon worden. Handel en visserij waren de dupe. Sindsdien geeft de waterpoort toegang tot het Fort Ronduit dat aan de kust ligt.

Bij de springvloed in 1916 waren de militairen vergeten de afsluitbalken in de opening te plaatsen, met het gevolg dat een deel van de vesting onder water kwam te staan.

18. Zeesluis

De Sluis met brug tussen de binnen en de buiten haven. De binnenhaven staat in verbinding met het gebied achter de winterdijk. Van hieruit loopt de Muidertrekvaart naar de Hakkelaars Brug en vandaar als Naardertrekvaart naar Amsterdam. Langs de vaart lag het jaagpad met de naam Zandpad.

19. Kooltjesbuurt

Het Groot Arsenaal was bestemd voor de stalling van kanonnen. Het is gebouwd met geld afkomstig van de door Piet Hein veroverde zilvervloot. Nu is het in gebruik bij Jan des Bouvrie.

20. Oud Molen

Bastion Oud Molen met een grote bomvrije kazerne ligt achter het Arsenaal. Vanaf de punt van het bastion loopt de Westbeer door de gracht en sluit aan op de Westdijk. Deze stenen dam scheidt het binnenwater van het buitenwater.

21. Amsterdamse poort

De Amsterdamse Poort, de toegang tot de weg naar Amsterdam is in 1915 afgebroken. Tot 1930, tot de aanleg van Rijksweg 1, moest het snelverkeer samen met de Gooise Stoomtram zich door de Vesting persen.

22. Hoek Nieuwe Haven.

De Turfloods werd gebruikt voor opslag van turf, die via de haven werd aanªgevoerd. Thans is hier een restaurant.

23. Cattenhagestraat

Het Burgerweeshuis is thans het stadsarchief van Naarden. Ooit behoorde het aan de rijke familie die eigenaar was van de Hambuger Post. . Vanaf de 17e tot begin 19e eeuw onderhield hun postkoets de verbinding tussen Hamburg en Naarden. Reizigers en goederen met bestemming Amsterdam maakten hier gebruik van. In Naarden werd overgestapt op de trekschuit.

24. Pastoorstraat

In de gevel zijn drie ronde gietijzeren kogels gemetseld. Bij verschillende andere huizen en de Grote Kerk is dat ook het geval. Van 17 november 1813 tot 12 mei 1814 was het Franse garnizoen van Naarden door het Nederlandse leger ingesloten. Tijdens het beleg werden honderden ijzeren kogels de vesting ingeschoten, maar de Franse commandant weigerde zich over te geven. Hij geloofde niet dat Napoleon verslagen was, totdat een Franse gezant hem uit de droom hielp.

25. Aan het Kerkpad

De Kapschuur behoorde vroeger tot de stadsboerderij, die met de voorzijde aan de Sint Annastraat lag. Het laatste boerenbedrijf in de Vesting dat in 1967 stopte, stond op het perceel Bussummerstraat nrs. 27 t/m 31. Na de afbraak kwam hier een rij huizen.



Het stadhuis van Naarden gezien vanuit het openstaande hek van het kerkplein. Na de restauratie van de kerk is het hek weggelaten.


Naarden: Plattegrond van de bebouwde kom binnen de vestingwallen.


Plattegrond van de bebouwde kom binnen de vestingwallen van Vesting Naarden


Artikel links



Geplaatst op 28 mei 2014 20:38 en 3139 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_

Er zijn nog geen reacties gegeven.