Delen     Populaire blogs     Volgende blog »
Blog maken     Inloggen
_
_
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
GOOILAND
Geschiedenis van Gooiland van 900 tot 2007
_
Home__Weblog__Prikbord__Fotoblog__Videoblog__Foto's__Links__Gastenboek__Vrienden__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


http://gooiland.vijftigplusser.nl/?page=article&warticle_id=44460



Mijn Profiel

gooilander
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privé bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



Categorieën Overzicht




Laatste Weblog artikelen




Fotoboeken


FAMILIE (1)
_
FAMILIE (1)
_

FAMILIE (2)
_
ERFGOOIERS (89)
_






Weblog Vrienden


Nog geen weblog vrienden toegevoegd.



Gastenboek berichten

Mitch Vanessa
18 september 2019 03:20
_
Getuigschrift over hoe ik mijn lening heb ontvangen tegen 2% (Frank Loans Services) Compliment van de dag aan iedereen hier, mijn naam is Mitch Vanessa, ik zou zonder voorbehoud aanraden om met "Frank Loan Services" te werken voor elke vorm van leningen zonder reservering, ik verkeerde in een financiële crisis en had een lening van € 250.000 nodig, ik probeerde bijna alle banken en sommige andere kredietmaatschappijen en ik kon geen goedkeuring krijgen, toen besloot ik om nog een keer te proberen dat ik contact opnam met "Frank Loans Services" voor hulp, ik kon zien dat hij het type persoon was dat ik kon vertrouwen om me te helpen de beste beslissing nemen voor mij en mijn gezin, gelukkig kreeg ik met succes een lening, zelfs met of zonder onderpand, maar geen kredietcontrole en hun diensten zijn snel, betrouwbaar en betrouwbaar. Vindt u het moeilijk om kapitaalservice te verkrijgen van lokale banken en andere financiële instellingen? Heeft u problemen met onbetaalde rekeningen en weet u niet welke kant u op moet of waar u heen moet? Hoe zit het met het vinden van een gerenommeerd schuldenconsolidatiebedrijf dat u kan helpen bij het verminderen van de maandelijkse afbetaling, zodat u betaalbare terugbetalingsopties hebt en ruimte om te ademen aan het einde van de maand en rekeningen moeten worden betaald? "Frank Loans Services" is het antwoord, ze bieden leningen tegen een zeer betaalbare rente van 2% geïnteresseerde personen moeten contact met hem opnemen via zijn e-mail: k.frankloans@g mail.com Mobile: + 1-713-389-6778. Hun diensten omvatten onderwijsleningen, onroerendgoedleningen, herfinancieringsleningen, bedrijfsleningen, boerderijleningen, hypotheekleningen, harde leningen, autoleningen, persoonlijke leningen, studentenleningen, woningleningen enz. Neem vandaag nog contact met hen op voor verdere vragen via zijn e-mail. : k.frankloans@g mail.com Mobiel: + 1-713-389-6778.

Alexander
20 augustus 2019 02:53
_
Hallo Heeft u een lening nodig voor een persoonlijk doel of voor uw zakelijke behoeften? Hier is goed nieuws voor jou. U bent op de juiste plaats. Wij hebben de capaciteit om zakelijke en persoonlijke leningen / leningen aan bedrijven en particulieren te verstrekken tegen een rentevoet van 2%. E-mail: azertmorter@gm ail.com WhatsApp: +13219993670 https://avantinc.webnode.com Alexander Lynge gegarandeerd leningaanbod

Natasja
26 november 2018 21:06
_
Beste Meneer de Gooijer, Mijn voorvader is Gerrith Steevensz Monkije, en ben zo benieuwd hoe onze achternaam veranderde van Monkije naar uiteindelijk Wortel. Heeft u of iemand op dit forum misschien een idee? Met vriendelijke groeten, Natasja




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Shyne om 23:00
_
Shyne Online

Door greet88c42 om 22:59
_
Greet88c42 Online

Door Benneke om 22:56
_
Benneke Online

Door WillemijnF om 22:51
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Leo1946 om 22:48
_
Leo1946 Online

Door Keesvi om 22:46
_
Keesvi Online

Door bellahelena om 22:44
_
Bellahelena Online

Door WillemijnF om 22:43
_
WillemijnF Online





_

Andere artikelen



TREINCOUPÉ VOOR DAMES Ie KLAS EN VROUWEN IIIe KLAS


COUPE VOOR VROUWEN III KLAS.


In 1941, tijdens de bezetting, waren de verkeer- en transportmiddelen verminderd. Veel buslijnen waren opgeheven. Autoverkeer was er weinig, want een benzinetoewijzing werd alleen verstrekt aan belangrijke beroepsgroepen. De weinige autobussen hadden een aanhangwagentje met een gasgenerator. Men was dus vooral afhankelijk geworden van de spoorwegen, de treinen waren overvol.

In dat jaar wilde mijn moeder met haar twee jongste zoontjes vanaf het station Naarden-Bussum met de trein naar Amersfoort reizen. Mijn moeder rende, met mijn broer Nico van 11 jaar en mijn persoontje van 8 jaar, over het perron langs de hele trein. Alle deuren stonden open, maar iedere aparte coupé was propvol. Eindelijk stonden we voor een half lege coupé. Mijn moeder schoof eerst mij naar binnen, maar dat was van korte duur. De ‘dames’ in de coupé keken zuur en weigerden mijn broer Nico van 11 jaar binnen te laten. Het bleek een derde klas ‘vrouwencoupé ’ te zijn, waar wij wilden instappen. Alleen jongentjes van 0 t/m 10 jaar mochten daarbinnen. Het eind van het liedje: mijn 50-jarige moeder moest weer met haar zoontjes langs de trein rennen.


In de twintiger jaren had mijn moeder ooit samen met een enge vent in zo’n aparte coupé gezeten. Tijdens de reis had zij de vent met haar paraplu van het lijf moeten houden. Het was namelijk niet mogelijk om een dergelijke ouderwetse coupé te verlaten De houten banken liepen over de volle breedte van deur tot deur.
--------------------------------------------

Opmerking:
In 'de eeuw van mijn vader' (Geert Mak) verdraait de schrijver bewust de bestaansreden van de DAMES coupe. Op blz. 43: - "er waren zelfs speciale damescoups - die het de betere stand mogelijk maakte om te reizen zonder in aanraking te komen met welke vulgariteit dan ook". Zoals ik schreef was er ook een aparte 'Vrouwencoupe III klas'. Als de trein reed kon niemand ontsnappen uit de afgesloten coupe. Het ging om de veiligheid en niet om de luxe. ______________________________________
F.J.J. de Gooijer




Trein met aparte coupe


Deur van treincoupe 3e klas ten behoeve van vrouwen.


Frans de Gooijer 8 jaar en zijn broer Nico 11 jaar. Een elfjarige jongen mocht niet met zijn moeder in een 3e klas coupe voor vrouwen.


Artikel links



Geplaatst op 14 februari 2017 16:54 en 3998 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Gooilander  
12 dec 2012 13:57
Beste lezer,

Geert Mak manipuleert bewust. Hij lijkt daarbij op de Prof. Stapel, die ook gegevens doelbewust naar zijn hand zette. Natuurlijk weet Geert Maks wel beter, maar dat kwam hem niet goed uit.

Jammer toch. Waarom steeds de geschiedenis vervalsen. De TV serie DE GOUDEN eeuw gaat ook die kant uit. De enige Nederlandse GOUDEN HALVE EEUW begon in 1960.

hartelijke groet
Frans

Benneke  
12 dec 2012 15:22
Hoi Frans, In die tijd had je inderdaad drie klassen in de trein. Zelfs op de stations had je wachtkamers eerste klasse, tweede klasse en derde klassen en aparte wachtkamers voor vrouwen. Op het station Haarlem bestaan die wachtkamers nog, althans de opschriften, in mooie tegelplateaus. In de aankleding was ook wel verschil. Derde klasse waren eenvoudige houten banken en de eerste klasse was netjes met leer of stof bekleed.
Het werkvolk reisde altijd derde klasse en de betere stand of wat daarvoor doorging in de tweede of eerste klasse.
Naar mijn mening heeft Mak het niet verlkeerd geschreven.

Een groet van Benneke
_





_
Gooilander  
12 dec 2012 17:27
Hallo Ben,

Uiteraard kan Geert Mak geen kritiek verdragen. Hopelijk heb je goed gelezen wat ik bedoelde: Die 1e klas damescoupe was er niet omdat deze dames niet met het mindere volk wilde omgaan. (de suggestie van Geert Mak) De dames en/of vrouwencoupes waren er voor de veiligheid van de dames en vrouwen in het algemeen. De huidige generatie heeft nooit zo'n oude coupe gezien. Links en rechts waren er deuren om in en uit de stappen. Er was geen verbinding met andere coupe's . Je zat als een rat in de val. Als voorbeeld schreef ik over mijn moeder, die in haar jeugd in een algemene coupe zat en daar een kerel met een paraplu op afstand moest houden.

Mak doet het alleen voorkomen alsof het om LUXE ging.

Jammer dat mijn verhaaltje zo onduidelijk was.

vriendelijke groet
Frans

Ofsen  
12 dec 2012 21:36
doet me aan 1970 denken. alles op de bon. heb wat bonnen moeten halen om mijn gewone werk te kunnen doen. kreeg gelukkig genoeg want ik reed reed gemiddeld 40 duizend kilometer per jaar. 1941 was natuurlijk een vreselijke tijd. ongelooflijk die indeling in de trein van toen. foto 2 schitterend.
_





_
Gooilander  
13 dec 2012 12:13
Hallo Rene,

Je bedoelde dat de benzine en diesel op de bon was. De oliecrisis, die veroorzaakt was door de wapenleverantie aan Israel. P v/d A minister, die zuipschuit, had Nederlandse wapens per vliegtuig aangevoerd. Zogenaamd zonder Den Uijl daarbij te hebben ingelicht.
In West Duitsland lagen enorme wapenvoorraden van de USA, die dan ook verzonden zijn. Het is logisch dat die wapenzending uit Nederland alleen was bedoelt om Vredeling een wit voetje te laten halen. Het leidde tot zware economische gevolgen in Nederland. ( 1973)

Toen dat plaats vond was het gewone volk niet op de hoogte van de oorzaak. De NCRV kwam met het liedje Kiele, kiele Koeweit ....

groeten
Frans

Ofsen  
13 dec 2012 13:19
was het nou 1970 of 1973 Frans. het is al zo lang geleden.
_





_
Willem.J.1  
13 dec 2012 22:01
Met recht, andere tijden..

Gooilander  
14 dec 2012 14:41
Andere tijden? Nog steeds volle treinen.
( er is nog steeds een eerste klas)

groet
Frans
_